Innovatie in de internationale bandenindustrie vormde een belangrijk item tijdens de Reifen trade fair in Essen 2012. De meest opvallende ontwikkeling is de ‘’labeling’’ van personen- en vrachtwagenbanden in de EU. Alle banden die in de EU worden verkocht dienen voorzien te zijn van dit label dat de rolweerstand en de remweg op nat wegdek aangeeft.
Het aantal bezoekers op deze internationale vakbeurs van aanzienlijk hoger dan de organisatie aanvankelijk verwachtte. De groeiende belangstelling voor de recente ontwikkeling in het ‘’labelen’’ van banden, maar ook innovaties op het gebied van duurzaamheid zorgden voor hoge bezoekersaantallen.
De internationale bandenbrache houdt zich steeds vaker bezig met het verlengen van de levensduur van de band. Producenten binnen deze branche zoals Tire Life weten goed in te spelen op deze ontwikkeling. Met het oog op milieuverantwoord produceren en ondermenen zouden producenten zoals Tire Life een groter podium moeten krijgen. Dit om de internationale bandenbranche te laten zien dat ook milieuverantwoorde oplossingen zeer (kosten) efficiënt kunnen zijn en bijdragen aan de duurzaamheid en veiligheid binnen de branche.